tao te king na nowo

To jest wciąż „Tao Te King”, chociaż napisana na nowo po dwu i pół tysiącach lat. Ursula Le  Guin pracowała nad tym tekstem całe życie i na końcu księgi jest opis do zawrotu głowy, ile przygód myślowych ją spotkało przez ten czas, ile wcześniejszych przekładów przeczytała i ilu poznała ludzi, którym też ta księga nie dała przejść drogą życia obojętnie.  Ona pisze: to jest interpretacja, nie tłumaczenie. Dla mnie może być. W końcu wszystkie tłumaczenia są interpretacjami.

Ładna niebieska książeczka. Wydawnictwo Sic!, 2010 rok.

Dziś rano jestem tutaj:

CIEMNE ŚWIATŁO

To, co pragnie zmaleć,

musi wpierw urosnąć;

co pragnie być słabym,

z pewnością było silne.

Co pragnie swego upadku,

musiało najpierw powstać;

co chce brać,

z pewnością już dało.

Nazwano to ciemnym światłem:

delikatne, słabe panuje

nad twardym, mocnym

_____________________________________

Lao Tsy – Tao Te King. Napisała na nowo Ursula K. Le Guin

2 thoughts on “tao te king na nowo

  1. stefan pisze:

    Ja mam jeden mały problem z tą mądrością sprzed 21/2 tysięcy lat.
    Ona była dla tych, którzy wtedy żyli na ziemi i mieli inną świadomość. Każdy wiek ma swoją mądrość. Ałbo jej brak. Czekam na Awatara z mądrością na XXI wiek :-)

  2. signe pisze:

    do mnie akurat ten mały rozdział bardzo przemawia :)

Możliwość komentowania jest wyłączona.