sprawy

Najpierw wyrzuciłam to do kosza, ale zawróciłam, bo to jest o równym rozłożeniu ciężaru. Ważne przy wszystkich przejściach:

Sprawy wielkiej wagi traktuj lekko. Sprawy drobnej wagi traktuj z pełną uwagą.

– Hagakure
Ale nie wiedziałam, kto to jest Hagakure, więc szukałam i znalazł się tu:

Autorem księgi „Hagakure”, tzn. „Zapisków ukrytych pod liśćmi”, jest samuraj Yamamoto Tsunetomo. Późnym latem 1700 roku, po śmierci swego pana Nabeshima Mitsuhige, zgodnie z buddyjskim zwyczajem, ogolił głowę i jako buddyjski kapłan osiadł w małej pustelni, położonej w miejscu zwanym Kuratsuchibaru, dwanaście kilometrów na północ od twierdzy Saga, na terenie Kyushu. Jego pan – Nabeshima Mitsuhige zmarł w dniu 16 maja 1700 roku. Tsunetomo będący w żałobie po jego śmierci nie popełnił samobójstwa, gdyż zostało to zabronione w latach 60-tych XVII wieku przez shoguna Tokugawę, jak również zakazał mu tego pan Nabeshima. Chociaż w młodości wykazywał on zainteresowanie poezją, za wyjątkiem Hagakure nie pozostał po nim żaden utwór literacki. Pomimo, że był samurajem, nigdy nie brał udziału w działaniach wojennych.

więcej ciekawych zapisków: www.wudang.cis.com.pl/hagakure_20.html

10 thoughts on “sprawy

  1. psiząb pisze:

    Wielkie sprawy powstają z drobnych.

  2. AsHa pisze:

    Tak z tym i sprawami trzeby pomyslec…ja chyba to wszystko wrzucam do jednego. Moze posortowac trzeba. Pomysle.

  3. signe pisze:

    AsHa, akurat wczoraj poczułam ważność tego, zaczęłam po lekku traktować jedną ważną sprawę, tak w duchu, i nagle zrozumiałam ile w tym ulgi..
    a te małe można traktować z wielką uwagą, bo się im poradzi, tamtym wielkim nie…

  4. AsHa pisze:

    Tak, to bardzo clever. Moglabym dac rade tak:)

  5. signe pisze:

    prawda? to jest możliwe, chciałabym pamiętać tę radę:)

  6. Kropka:) pisze:

    Zastanawiam się, czy ci panowie samurajów odczuwali wagę autorytetu, do jakiego byli zobowiązani.

  7. signe pisze:

    hm, Kropko:) nigdy sobie nie zadałam takiego pytania…

  8. Kropka:) pisze:

    U Ciebie dobrze ogląda się sprawy z innej strony;))

Możliwość komentowania jest wyłączona.