piękne pismo sprzed tysiąca lat

Napisałam dziś, że dusza lubi piękno i harmonię, a potem zobaczyłam piękne, starożytne pismo.  Ma ono tysiąc lat. Jest żydowskim manuskryptem znalezionym w Afganistanie. Manuskrypt przeleżał tysiąc lat w jaskini lisów. 29 stron tekstów religijnych.

z13145291Q,Zydowskie-manuskrypty-znaleziono-w-afganskiej-jask

W jaki sposób znalazły się one w jaskini? W judaizmie istnieje tradycja, zgodnie z którą ważne, zniszczone, nieużywane bądź wycofane z obiegu święte księgi umieszcza się w specjalnych miejscach zwanych genizami. Jeżeli w tekstach występuje imię Boga, żydzi nie wyrzucają ich, a z szacunku urządzają swoisty pogrzeb.

Ta afgańska geniza pochodzi z ok. 1000 r. n.e. i znajduje się na jedwabnym szlaku. „Zwój, którego replikę pokazała telewizja izraelska, był najprawdopodobniej lamentacją po śmierci ważnej osoby, której nie udało się zidentyfikować” –

więcej: wiadomości.gazeta.pl >>

PS. To nie jest byle jakie pismo, lubię podziwiać rysunki pisma, a to jest piękny rysunek, w dodatku stary, świadczący o tym, że świat jest nie tylko byle jaki,  jest też wspaniały i został opisany już tysiąc lat temu, i prawdą jest też, że jeśli poświęcić trochę czasu na to, co nazywam rozwijaniem śnienia, można znaleźć się na  jego przeciwległym krańcu. Od miejsca, gdzie zaczęło się rozwijanie. Zostawiam tu teraz na noc świat nie byle jaki,  tamten na razie minął.

8 thoughts on “piękne pismo sprzed tysiąca lat

  1. Kropka:) pisze:

    Z tego co wiem, wiele osób tak ma, że nie potrafi wyrzucić książek na śmietnik. Ceremonia pogrzebu rozwiazywałaby ten problem:)

  2. signe pisze:

    tak, Kropko:) jestem za, zwłaszcza, że nadchodzą e-booki, już ich pełno, z nich wyczytuję co innego niż kiedy książki są z papieru, których w końcu ma chyba nie być..

  3. Kropka:) pisze:

    Nawet nie przyjmuję tego do wiadomości! :(

  4. signe pisze:

    Kropko:) no właśnie, ja też bym chyba wolała czytać ze ściany jaskini, nawet pisać…

  5. Asha pisze:

    Piekne pismo. Przypomina mi sie jakis stary sen, tez widzialam takie pismo w nim, podobne. Chociaz kto wie. To na pewno prawda, ze dusza lubi piekno i harmonie. Tak czuje.

  6. signe pisze:

    tak, piękne, widziałaś je? ja czasem też widuję, a dusza musi mieć piękne, harmonijne przestrzenie do poruszania się, ja też tak czuję:)

  7. Asha pisze:

    Wydawalo mi sie, ze ktos mi je czytal wodzac palcem, zebym rozumiala. Z tego pisma i wodzenia palcem powiedzieli mi na koniec, ze moim imieniem jest Asha. Tak to bylo.
    Pismo z tego mojego snu bylo jednak jakies staro iranskie, jak mniemam. Awestyjskie.

    pa!

  8. signe pisze:

    aha, tak to było, mam zaufanie do takiego czytania:)

Możliwość komentowania jest wyłączona.