szczęśliwe zakończenie

Posted: Wrzesień 16, 2015 in literatura psychologiczna
Tagi: , , , ,

Ta książka po prostu spadła i zaciekawiło mnie, jaka treść się otworzyła, jakie jest śnienie na ten późny dzień:

Szczęśliwe zakończenie baśni, mitu i boskiej komedii duszy powinno być odczytywane nie jako zaprzeczenie, ale jako transcendencja uniwersalnej tragedii człowieka. Świat obiektywnie istniejący pozostaje w takim przypadku taki sam, jak był, ale w wyniku przesunięcia  akcentu postrzegany jest tak, jakby został zmieniony.

Tam, gdzie poprzednio walczyły ze sobą życie i śmierć, teraz ukazuje się jasno byt, który przetrwał, tak obojętny na wydarzenia czasu jak woda gotująca się w czajniku na los pojawiającego się na jej powierzchni pęcherzyka albo jak kosmos na pojawienie się i zniknięcie całej galaktyki.

________________________________

Joseph Campbell – Bohater o tysiącu twarzy

 

Komentarze
  1. […] zbyt ciekawe, żeby miało się tak skończyć. Miesiąc temu w szczęśliwym zakończeniu cytowałam Campbella o tym, że tam, gdzie poprzednio walczyły ze sobą życie i śmierć, teraz […]

  2. […] Byłam dziś we śnie na 40 piętrze wietnamskich pająków, a w dzień dokończyłam „Krótki list na długie pożegnanie”. Jest tam szczęśliwe zakończenie według definicji Campbella, którą przepisałam z jego książk… […]